انتشار : ۱۴۰۳/۰۵/۱۵ دسته بندی : ملی

مشارکت، یک مهارت و روحیه است که نیاز به آموزش دارد

معاون امور جوانان با بیان این که مشارکت هم یک مهارت و هم یک روحیه است که باید هر دو باهم اتفاق بیفتند و نیاز به آموزش دارد، افزود: هم چنین ارتباط گرفتن، گفتگو کردن، همراه کردن و ... فن و مهارت است که نیازمند آموزش و یادگیری است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت ورزش و جوانان، سینا کلهر امروز 15 مرداد ماه در آیین رونمایی از نظام‌نامه آموزش سازمان‌های مردم‌نهاد با بیان اینکه در دولت سیزدهم چند اتفاق مهم و تاثیرگذار در حوزه مشارکت های اجتماعی و تشکل ها رقم خورد که برخی از آنها تاریخی است، افزود: همه این اتفاقات معطوف به مسئله شناسی و شناخت خلاءها و نیاز ها بوده است.
وی تصریح کرد: تسهیل صدور مجوز سمن ها اتفاق خاصی بود و به اعتقاد بسیاری از صاحب نظران این حوزه، می تواند تحولی جدی در موضوع مشارکت ایجاد کند همچنین اتفاق بعدی که به صورت جدی دنبال کردیم موضوع حمایت از تشکل ها بود که منجر شد این حمایت ها چهار برابر شود.
کلهر در ادامه با اشاره به ارتقای سامانه‌های مجازی، مجازی شدن فرایندها و کاربر محور شدن این سامانه‌ها در این دولت، از رشد ۲۵ درصدی تشکیل سازمان‌های مردم نهاد خبر داد.
معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با تاکید بر اینکه نظام نامه آموزشی سمنها تکمیل کننده فرایند بوده است، تصریح کرد: برگزاری دوره‌های آموزشی نیز از دیگر اقدامات انجام شده در این حوزه است که منجر به تدوین نظام‌نامه آموزشی سازمان‌های مردم نهاد شده است.
وی با بیان این که مشارکت یک موضوع زیر ساختی است، افزود: جامعه ای که مردمش بی تفاوت باشند و مشارکت و مسئولیت نداشته باشند، زیرساخت امنیتی آن مخدوش است و در واقع مسئله از چشم انداز سرمایه اجتماعی و امنیت ملی قابل طرح است. از این جهت معتقدیم مشارکت هم یک مهارت و هم یک روحیه است که باید هر دو باهم اتفاق بیفتند.
کلهر تقویت روحیه مشارکت و مسئولیت پذیری، تقویت روحیه با جمع کار کردن، در جمع بودن و پیوستن به جمع را از الزامات این حوزه دانست و افزود: آموزه بنیادی دین اسلام این است که دست خدا با جمعیت است و به نظرم اولین چیزی که ما باید در مدارس آموزش می دادیم همین موضوع کار جمعی و گروهی بوده است.
وی تصریح کرد: هم ساختارها و هم محتوای آموزشی ما اغلب به سمت کار فردی سوق دارد در صورتی که نظام ارزشی ما به کار جمعی تاکید دارد. از این جهت مشارکت که یک مهارت و روحیه است نیاز به آموزش دارد، هم چنین ارتباط گرفتن، گفتگو کردن، همراه کردن و ... فن و مهارت است که نیازمند آموزش و یادگیری است.
معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: برای اجرایی شدن این نظام نامه اولین بخش، تامین مالی آن است که این کار انجام و در استانها توزیع شده که ان شاءالله اجرایی خواهد شد و امیدواریم در دولت چهاردهم هم دنبال شود.
وی به مسئله کیفیت تشکلها پرداخت و با اشاره به مشکلات کیفی تشکل‌ها بر ضرورت آموزش مشارکت تاکید کرد و گفت: کیفیت در مشارکت به میزان کمیت مورد اهمیت است. اگر تشکل‌ها به خوبی آموزش داده شوند و بتوانند در طول سال موضوع مشارکت را توسعه دهند، بخشی از مشکلات رفع خواهد شد.