امروز چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۳
انتشار : ۱۴۰۲/۰۸/۰۶ دسته بندی : استانی

رییس جمهور طی ۱.۵ ماه اخیر ۱۹ دستور در حوزه جوانان صادر کردند

معاون جوانان وزیر ورزش و جوانان با اشاره به دغدغه‌های رییس جمهور در حوزه جوانان گفت: رئیس جمهور در طی ۱.۵ ماه گذشته ۱۹ دستور در این حوزه خطاب به دستگاه‌های مختلف صادر کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، وحید یامین‌پور روز شنبه در آیین گرامیداشت روز تشکل‌ها و مشارکت‌های اجتماعی که با حضور شماری از اعضای تشکل های مردمی و گروه های جهادی استان کرمانشاه در محل استانداری برگزار شد، افزود: یکی از دستورات اکید آیت الله رییسی به وزارت راه و شهرسازی بود که هرچه سریعتر سامانه‌ای که برای ثبت نام مسکن مسدود شده بود را برای ثبت نام جوانان و زوج های جوان بازگشایی کنند که خوشبختانه گردش کار در این وزارتخانه برای این امر انجام شد.

وی اضافه کرد: یکی از دستورات مهم رییس جمهور همچنین صفر شدن متقاضیان در صف انتظار تسهیلات ازدواج است که باید تا پایان شهریورماه امسال به انجام برسد که بانک ملی نیز مسوول رسیدگی به گردش کاری بانک ها در این زمینه شده است.

معاون جوانان وزیر ورزش و جوانان با بیان اینکه حمایت از جوانان، رویکرد و هدف اصلی وزارت ورزش و جوانان است در این حوزه است افزود: در کنار ایجاد ساز و کارهای لازم برای پرداخت تسهیلات ازدواج به جوانان این وزارتخانه در برگزاری کارگاه های آموزش ازدواج نیز تاکنون بسیار موفق عمل کرده است.

برگزاری بیش از ۱۰ هزار کارگاه آموزشی پیش از ازدواج در کشور

یامین پور یادآور شد: در سال گذشته با یک جهش ۳۵ درصدی نسبت به سال قبل از آن ۱۰ هزار و ۲۰۰ کارگاه رایگان پیش از ازدواج در کشور با همکاری سمن ها و تشکل های مردم نهاد برگزار شد ضمن آنکه صدور مجوز برای مراکز تخصصی مشاوره نیز با پنج برابر رشد نسبت به سال قبل به ۵۲۰ مرکز رسید که در این مراکز بیش از ۲ هزار مشاور به مراجعان خدمات لازم را ارایه می کنند.

وی با تاکید بر اینکه استانداری ها باید در زمینه صدور مجوز برای سمن ها تسهیل و تسریع بیشتری از خود نشان دهند نیز افزود: هم اکنون پنج هزار سازمان مردم نهاد فعال در حوزه جوانان در کشور وجود دارد ضمن آنکه چند هزار گروه جهادی و دانشجویی نیز در این حوزه هم اکنون در حال فعالیت هستند.

دبیر شورای عالی جوانان با اشاره به انتقاداتی که از سوی گروه های جهادی و تشکل های مردم نهاد در مورد عدم تخصیص عادلانه اعتبارات مطرح می شود، گفت: دو سوم از حمایت های فصل ۲ این وزارتخانه در سال گذشته به نهادهایی غیر از سمن های جوانان صورت گرفته است و یک سوم مابقی نیز که نسبت به سال قبل از آن چهار تا پنج برابر افزایش یافته است به سمن ها و تشکل های جوانان بوده است.

وی تاکید کرد: دولت از نهادها و تشکل هایی که خود تولید ثروت می کنند تسهیلات انجام نخواهد داد زیرا فلسفه این وزارت خانه توسعه مشارکت های اجتماعی و فعالیت های داوطلبانه جوانان است از اینرو اگر تشکل ها خود کسب درآمد می کنند نمی توانند از تسهیلات دولتی استفاده کنند.

مجوز حتی یک تشکل مردم نهاد در کشور ابطال نشده است

معاون جوانان وزیر ورزش و جوانان با تاکید بر توانمند سازی و آموزش جوانان یادآور شد: از همه جوانان دعوت می کنیم تا با ایجاد تشکل های مردم نهاد در حوزه جوانان طرح های خود را ارایه کرده و مطمئن باشند از این طرح ها حمایت خواهد شد .

وی با بیان اینکه نگرش امنیتی به فعالیت تشکل ها از دغدغه های این وزارتخانه است گفت: در طی ۲ سال گذشته مجوز حتی یک تشکل و نهاد مردمی ابطال نشده است و حتی در اغتشاشات سال گذشته نیز برای نمونه یک مورد امنیتی نیز در مورد سازمان های مردم نهاد جوانان گزارش نشده است.

دبیر شورای عالی جوانان همچنین با اشاره به دغدغه تشکل های مردم نهاد جوانان در زمینه اینکه حوزه جوانان زیر سایه وزارت ورزش رفته است ادامه داد: باید ماموریت های فراجناحی جوانان از زیر سایه وزارت ورزش خارج شود که در این راستا اقداماتی نیز انجام شده ولی مطلوب نبوده و موجب کسب رضایت شخص رییس جمهور نیز قرار نگرفته است.