برای ورود به هر دنیایی نیاز داریم با ادبیات اولیه آن مکان آشنا شده تا دچار سوتفاهم نشویم. فضای استارتاپ و کارآفرینی هم شرایط مشابهی دارد که باید زبان آن را بلد باشیم. اصطلاحات کارآفرینی و استارتاپی متعددی وجود دارد که من در اینجا به ۱۰۰ مورد از مهمترین موارد آن اشاره کردم. توصیه می کنم با این اصطلاحات آشنا شوید تا یادگیری بهتری در این زمینه داشته باشید.
مرحله آغازین
تامین مالی برای شرکتهایی فراهم میآید که سرمایه اولیه و سرمایهگذاری برای شروع تولید و فروش را در مقیاس تجاری گسترش دهند.
Elevator Pitch
ارائه آسانسوری
در واقع استعاره ای از یک ارتباط بسیار موثر در یک زمان کوتاه است (مثلا به اندازه زمانی که شخص مهمی را در یک آسانسور ملاقات کنید) به طوری که شخص مقابل ترغیب شده و به سخنان شما گوش دهد تا زمینه برقراری یک ارتباط بلندمدت شکل گیرد.
Entrepreneur
کارآفرین
یک کارآفرین کسی است که برای هر ایدهای که به دستش میرسد، چه به یک محصول منجر شود و یا نوعی خدمات، با داشتن مجموعهای از مهارتها تمام سعی خود را در جهت به نتیجه رساندن آن ایده انجام دهد و حاضر به پذیرش هرگونه ریسکی در این راه نیز باشد.
Evaluation
ارزیابی
فرایند مستمری است که توسط یک شخص ثالث، سازمان یا مشتری اجرا می گردد. این فرایند معیارهای کمی و کیفی مربوط به میزان دستیابی به مقاصد از پیش تعیین شده و اهداف برنامهها، کیفیت مدیریت و تغییرات بنیادین را ارائه میکند، این بازخورد برای برنامهریزی و اجرای تغییرات مطابق با اهداف تعیین شده به کار میرود.
Exit Strategy
راهبرد خروج
روشی که سرمایهگذار مخاطره پذیر یا مالک بنگاه برای بهرهبرداری از سرمایهگذاری خود در یک شرکت، اتخاذ میکند. راهبرد خروج هم چنین «فعالیت نقد نمودن» نامیده میشود.
Founder
بنیانگذار
شخص کارآفرینی است که کسبوکاری را راهاندازی کرده است. اگر چندین کارآفرین در راهاندازی شرکت نقشی داشته باشند، آنها نیز به عنوان بنیانگذار شناخته میشوند.
Freelancer
فریلنسر
کسی است که سرویسها یا خدمات خود را بدون تعهد درازمدت به کارفرما ارائه میکند. آنها معمولا ساعتی، روزانه یا پروژهای دستمزد میگیرند و اساسا یک کسبوکار یک نفره است.
Freemium
فریمیوم
در مدل بازاریابی فریمیوم، شما بخشی از محصول را به صورت رایگان ارائه میکنید، اما برای استفاده از تمام مزیتها و قابلیتها باید پول پرداخته شود.
Fundraising
جذب سرمایه
به دریافت سرمایه جدید در یک استارتاپ می گویند.
Gamification
بازیوار سازی
مفهوم کاربرد مکانیک بازی و تکنیکهای طراحی شده برای آن بازی جهت ایجاد تعادل و انگیزه در افراد برای رسیدن به اهدافشان است.
Growth Hacking
هک رشد
مجموعهای از تکنیکهای مختلف بازاریابیست که به صورت خلاقانه، آزمایش محور و در مقیاس معین باهم ترکیب میشوند تا تکنیکهای جدیدی برای رشد مقطعی محصولات دیجیتال بوجود بیاورند.
Hockey Stick
نمودار چوبهاکی
رشد چوب هاکی اصطلاحی است که برای توصیف الگوی رشد درآمدی استفاده می شود که بسیاری از استارتاپ های موفق به آن دست یافته اند. معمولاً مشخص میکند که استارتآپ از کجا شروع میشود و سپس به یک نقطه عطف می رسد. نقطه عطف جایی است که شرکت شروع به رشد سریع می کند.
Incubator
مرکز رشد
این نوع از مراکز رشد، به سبب شکاف موجود در اکتشافات چند رشتهای ایجاد گردید. هدف این دسته از مراکز رشد، انجام دادن تحقیقات پایهای و کمک به رشد شرکتهای زایشی است. در این نوع از مراکز رشد، ایدهها در آزمایشگاهها پرورش مییابند تا برای ارائه در عرصە اقتصاد و تولید آماده شوند.
Initial Public Offering (IPO)
عرضه عمومی اولیه سهام
سهامی عام شدن، مربوط به زمانی است که یک استارتاپ، سهام خود را در یک فراخوان در بهابازار بورس به عموم پیشنهاد میدهد و دیگر یک استارتاپ نیست.
Innovation
نوآوری
معرفی و ارائه یک ایده جدید به بازار به شکل یک محصول یا خدمات یا توسعه در یک سازمان یا فرآیند.
Innovators
نوجویان
به بخشی از مشتریان گفته میشود که یک فناوری نو یا محصول جدید را میخرند فقط و فقط به خاطر نو بودن.
Intellectual Property (IP)
مالکیت فکری (معنوی)
به حقوقی گفته میشود که به صاحبان آن حق بهرهوری از فعالیتهای فکری و ابتکاری انسان را میدهد و ارزش اقتصادی و قابلیت دادوستد دارد ولی موضوع آن شی معین مادی نیست. حقوق پدیدآورندگان آثار ادبی یا هنری یا مالکیت ادبی و هنری معروف به حق مؤلف یا حق تکثیر، حق اختراع، حقوق بر مشتری مانند سرقفلی حق تاجران و صنعتگران نسبت به نام، علائم تجارتی و صنعتی و اسرار تجاری معروف به مالکیت تجارتی و صنعتی از انواع مالکیتهای فکری است.
Investor
سرمایهگذار
به شخصی گفته میشود، که دارایی خود را با هدف بازگشت اقتصادی سرمایهگذاری میکند. سرمایهگذاران اغلب در حوزههایی مانند سهام سرمایه، اوراق قرضه، اوراق بهادار، املاک و مستغلات، ارز و کالاهای اقتصادی، سرمایهگذاری میکنند.
Iterate
تکرار
تغییر جزیی در مدل کسبوکار فعلی و آزمون دوباره آن، با امید دستیابی به نتیجه بهتر
Joint Venture
دارای فعالیت کسب و کار مشترک
فعالیت بازرگانی که توسط دو یا چند موسسه به طور مشترک انجام میگیرد.
Key Performance Indicator (KPI)
شاخص کلیدی عملکرد
یک متغیر قابل اندازهگیری است که نشان میدهد یک شرکت تا چه اندازه به اهداف کلیدی خود نزدیک شده است. این شاخص میزان عملکردهای مهم و اساسی شرکت را ارزیابی میکند. درواقع سازمانها از این شاخص برای ارزیابی موفقیتهایی استفاده میکنند که آنها را یک قدم به اهدافشان نزدیکتر میکند.
Launch
آغاز به کار
عبارت است از نخستین ظهور محصول در بازار. در واقع، اولین محل دسترسی مشتریان را مشخص میکند.
Lean Startup
استارتاپ ناب
روشی نوین در کارآفرینی فناوری است که تلاش میکند با استفاده از ترکیب روش مشتریسازی، مصاحبه رودر رو با مشتری و ساخت چابک محصول، شانس موفقیت استارتاپها را بالاتر ببرد. این روش اولین بار توسط اریک ریس معرفی شد و توضیح میدهد که چطور با حداقل منابع و با تمرکز بر مهمترین چیزها، استارتاپ راهاندازی کنیم.
Lifetime Value (LTV)
ارزش طول عمر مشتری
میزان سودی که مشتری در طول عمر رابطه خود با کسبوکار شما برای شما خواهد داشت.
Market Niching
استراتژی بازار گوشهای
یک نوع استراتژی بازاریابی است که هدف آن شناسایی بخش کوچکی از بازار و عرضه کالا و خدمات مناسب برای آن بخش است که نیازهای ویژهای دارد و تاکنون به این نیازها به خوبی پاسخی داده نشده است. بازار گوشهای یکی از جذابترین استراتژیهای کسبوکارهای نوپا برای ورود به بازار است، چراکه بخشهای پنهان از نظر کسبوکارهای بزرگ و موفق را در نظر میگیرد و در صورت انتخاب درست، نوعی بازار انحصاری کوچک را برای آنها ایجاد میکند.
Market Share
سهم بازار
درصدی از بازار که یک موسسه یا کالا کسب میکند
Marketing
بازاریابی
به عنوان فرایندی مدیریتی-اجتماعی تعریف میشود که بوسیلە آن افراد و گروهها از طریق تولید و مبادلە کالا با یکدیگر، به امر تامین نیازها و خواستههای خود اقدام میکنند.
Mentor
مربی
در ادبیات مدیریت منابع انسانی، فردی است موفق، مجرب، آگاه از اهداف و مصالح سازمان، وفادار و مورد اعتماد که از سوی سازمان ماموریت مییابد تا کارکنان جدید را هدایت و حمایت کند، به آنها آموزش دهد، از نظر رفتار و عملکرد الگوی آنها باشد و آنها را در پایان دوره منتورینگ به فردی موفق و شایسته تبدیل کند.
Minimum Viable Product (MVP)
کمینه محصول پذیرفتنی
محصولی است با حداقل امکاناتی که به شما اجازه ارسال محصول برای پذیرندگان اولیه را میدهد تا بتوانید روی برخی از آنها برای پرداخت پول و ارسال نظرات و پیشنهادهایشان اثر بگذارید.
Networking
شبکهسازی
یک سیستم حمایت از به اشتراکگذاری اطلاعات و خدمات در میان افراد و گروهها با داشتن یک علاقه مشترک است.
Non-Disclosure Agreement (NDA)
Open Source
نرمافزار متن باز
به نرمافزارهایی میگویند که افراد میتوانند در کد منبع آنها تغییر ایجاد کرده و یا اشکالات احتمالی آنها را رفع کنند. این یک شیوه توسعه نرمافزار است که میتواند هم برای نرمافزارهای آزاد و هم برای نرمافزارهای با مالکیت انحصاری و تجاری به کار رود.
Option Pool
سهام تشویقی
سهامی که به کارکنان وفادار و ماندگار در سیستم اعطا میشود تا انگیزه بیشتری به آنها داده شود.
Patent
حق انحصاری اختراع
مجوز استفاده از یک نوآوری به صورت انحصاری برای زمان و مکان محدود با متوقف کردن فرمهای دیگر، از میان چیزهای دیگر، استفاده یا فروش آن بدون اجازه و تحت اختیار خود.
Persona
پرسونای خریدار
یک نمایش کلی و روایی از یک مشتری ایدهآل است. این مفهوم به شما کمک میکند تا مشتریان خود را بهتر شناخته و کسبوکار خود را با تناسب بیشتری نسبت به نیازها، رفتار و ملاحظات گروههای مختلف طراحی و پیادهسازی کنید.
Pitch
ارائه
رخدادی است که معمولا در بخشی از آن صاحبان ایده، ایده خود را در جمع مطرح کرده و به داوری میگذارند. این رخدادها با اهداف مختلف حتی خیریه هم برگزار میشوند. منظور از Pitch اینجا، ارائه ایده استارتاپی در جلو یک جمع است.
Pitch Deck
فایل ارائه
یک پاورپوینت ۱۰ اسلایدی که مهمترین مشخصات یک کسبوکار را برای سرمایهگذار مشخص کند.
Pivot
چرخش
مربوط به زمانی است که یک شرکت به دلیل اینکه بازدهی ندارد تغییر جهت و مواضع میدهد. برای مثال، تغییر در قسمتی از محصول یا تمرکز بر روی یک ویژگی خاص یا بررسی مجدد مشتریان و تمرکز کردن بر دستهای خاص از مشتریان خود.
Problem
مسئله
بیانگر این است که هر ایدهای احتمالا برای رفع یک مشکل یا ایجاد یک تجربه لذت بخش در کاربر شکل گرفته است و به گونهای این بخش یک نقطه شروع خوب برای راهاندازی یک استارتاپ است.
Product-Market Fit
همخوانی محصول – بازار
زمانی است که یک محصول با تقاضای قوی از سوی مشتریان پرشور مواجه میشود و نویددهنده بازاری بزرگ است.
Proof of Concept (POC)
اثبات مفهوم
عبارت است از یک چرخه کامل از پروژه شما که ثابت میکند ایده شما برای حداقل یک مشتری و یا تعدادی کاربر، کار میکند.