کارآفرینی چیست؟


کارآفرینی فرآیند شروع یک کسب و کار یا تجارت برای سودآوری یا تأمین نیازهای اجتماعی است. به عبارتی کارآفرینی به معنی تبدیل تکنولوژی و نوآوری به خدمات یا محصول قابل استفاده توسط عموم مردم می باشد. هر چند در خلق و اجرای یک ایده ذاتا ریسک وجود دارد، بنابراین جوهر و عصاره ی کارآفرینی پذیرفتن این ریسک و خطر می باشد.

برای تبدیل شدن به یک کارآفرین شش عامل کلیدی وجود دارد که عبارت‌اند از:

شناخت هدف

داشتن افق

به‌کارگیری خلاقیت‌های ذهنی

جامعه‌گرا و جامعه‌پذیر بودن

شهامت، ابتکار، داشتن امید و ریسک‌پذیر بودن

واقع‌بینانه برخورد کردن با تفاوت بین خلاقیت‌ها و فرصت‌ها

ضرورت و اهمیت کارآفرینی

کارآفرینی دارای مزایای زیادی می باشد و از جنبه های گوناگون بر زندگی افراد تاثیر می گذارد که در اینجا به اهمیت کارآفرینی از ابعاد مختلف می پردازیم:

اهمیت کارآفرینی از بعد فردی

1 – از مهمترین ویژگیهای کارآفرینی دادن هویت شخصیتی و اجتماعی خاص به کارآفرین است که باعث افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس و در نهایت افزایش رضایت از زندگی در افراد می شود.

2- کارآفرینی باعث خلق ثروت می شود. کارآفرينان بواسطه معرفي کالا و خدمات جديد، استفاده از روش هاي نوين، کشف بازارهاي هدف جديد و بهره مند شدن از حمايت هاي دولتي مي توانند روند رشد و پيشرفت کسب و کار شخصي خود را سرعت بخشيده و از منافع مالي حاصل از کارآفريني خود بهره مند شوند.

3- کارآفريني پيامد هاي معنوي زيادي نيز برا ي اين افراد به همراه خوهد داشت. با برآورده‌شدن نیازهای اولیه معیشتی، زمینه برای بروز نیازهای عالی‌تر انسانی فراهم می‌شود که اگر در مسیری درست هدایت شود، به شکوفایی و تعالی انسانها و جامعه می‌انجامد.

4- کارآفرینی باعث اشتغال زایی می شود. طی سال های اخیر ورود جوانان جویای کار و کاهش تقاضا برای نیروی کار بحران اشتغال را در کشور تشدید نموده است. کارآفرینی موجب کاهش مشکلات ناشی از بیکاری در زندگی شخصی افراد می شود.

5- کارآفرینی فراتر از شغل و حرفه است ،یک شیوه زندگی است. بايد توجه داشت كه كارآفرينان تنها به ايجاد فرصتهاي شغلي جديد نمي پردازند بلكه با ساختار، تفكر، تحرك و فرهنگ لازم دست به تخريب خلاق مي زنند تا از دل ويرانه هاي كهن بناي رفيع آباداني و پيشرفت را برافرازند.

6- کارآفرینی، موجبات خودباوری و اعتماد افراد را فراهم و یا تقویت می کند و انسان به این حقیقت می رسد که می تواند. این امر موجب می شود تا جامعه انسانی به رشد و شکوفایی در همه زمینه ها فردی ، اجتماعی و اقتصادی دست یابد.

7- علاوه بر تمرکز بر رشد کسب و کار، کارآفرینی باعث رشد شخصی افراد نیز می شود. به‌عنوان مثال، آن‌ها ممکن است بخواهند یک مهارت جدید را بیاموزند یا گواهی‌نامه حرفه‌ای جدیدی را کسب کنند یا مجبور به یادگیری نرم‌افزار جدیدی شوند.

8- کارآفرینان همیشه تلاش می کنند مهارت های ارتباطی خود را بهبود بخشند، زیرا به آنها کمک می کند تا ایده های خود را به اشتراک بگذارند و آنها را به روشنی بیان کنند و با کارکنان، اعضای تیم، مشتریان و همکاران خود، به بهترین نحو کار کنند. آنها نقش ارتباطات در کارآفرینی را درک می کنند و خود را با بهترین راهنمایی ها برای ایجاد تعاملات منظم خود هماهنگ می سازند.

اهمیت کار آفرینی از بعد تاثیر آن بر مسائل اجتماعی و فرهنگی

کارآفرینی و تاثیر آن از بعد اجتماعی و فرهنگی، از دو سو قابل بحث است. از یک سو، نتایج کارآفرینی است که بر جامعه تاثیر می‌گذارد و از سوی دیگر، خود فرایند کارآفرینی و فرهنگ حاکم بر آن است که هم متاثر از مبانی فرهنگ جامعه است و هم می‌تواند در آن تحولات اساسی ایجاد کند.

1- کارآفرینی با ایجاد فرصت های شغلی و تولید ثروت و بهبود شرایط اقتصادی، پیش‌زمینه‌ای اساسی برای ارتقای سطح فرهنگی و اجتماعی جامعه است.

2- با توجه به میزان رشد جمعیت در چند دهه گذشته بیکاری را می توان مهم ترین چالش اجتماعی در آینده به حساب آورد. پیامدهای این بحران گسترش فقر و افزایش پدیده های ناگوار اجتماعی است. کارآفريني با ايجاد فرصت هاي شغلي جديد منجر به کاهش نرخ بيکاري و در نتيجه فساد و بزه در اجتماع خواهد شد وبه سلامت روحي جوامع نيز کمک خواهد کرد .

3- تعمیق و گسترش فرهنگ کارآفرینی، بستری مناسب برای بسط عدالت در جامعه است. در یک جامعه کارآفرین، همه انسان‌ها فرصتهای یکسانی پیش روی خود دارند. درچنین جامعه ای، سرمایه یا زمین منشأ تولید ثروت نیست و افراد هوشمند، خلاق و صاحب‌اندیشه و نیز پرتلاش و مصمم، شانس بیشتری برای موفقیت دارند و صاحبان سرمایه‌های کلان نمی‌توانند ثروت را در انحصار خود نگه دارند. تمام اینها در کنار هم یک زمینه مناسب برای بسط عدالت در سطح اجتماع است.

4- کارآفرینی باعث رشد و شکوفایی استعدادهای نهفته افراد جامعه می شود. شواهد نشان می دهد بسیاری از اختراعات و نوآوری ها توسط کار آفرینان واحد های صنعتی کوچک و متوسط انجام شده است. این موجب می شود تا افراد جامعه با استفاده از خلافیت و نوآوری ها به انواع موفقیت های فردی و مالی و شغلی دست پیدا کند.

5- کارآفرینی به حفظ و تداوم و بقای جامعه کمک می کند. امروزه در سراسر جهان تغییرات جمعیت، فناوری، تورم، بیکاری، عدم توسعه یافتگی و دیگر عوامل محیطی مسائل برای جامعه بشری بوجود آورده است. برخی از انواع کارآفرینی روش و اجرای کارآفرینانه فعالیت هایی است که ماموریت و هدفشان برخاسته از نیازها و منافع اجتماعی باشد. منظور از ارزش در کارآفرینی اجتماعی علاوه بر دست یافتن به سود، توجه به مشکلات مربوط به انسانها و محیط اجتماعی و زیستی آنها مانند آموزش، سلامتی، فقر، کمبودآب، آلودگی هوا، بهداشت محیط، انرژی و … است.

6- کار آفرینی در ایجاد حفظ همبستگی و انسجام اجتماعی تاثیر می گذارد. فرهنگ كارآفرینی یك خرده فرهنگ از كل فرهنگ حاكم بر جامعه و متأثراز آن است. فرهنگ هر جامعه ای در ایجاد روحیه و رفتار افراد جامعه در جهت همبستگی و مشارکت اجتماعی و پویایی اقتصادی نقش موثر و فزاینده ای دارد. در واقع هر چه ارزشها و عقاید موجود در جامعه افراد جامعه را به كار، تولید مداوم، فكر و اندیشه و یادگیری و كسب دانش سوِق دهد، در آن جامعه فرهنگ كارآفرینی اشاعه یافته و درون افراد نهادینه می شود.

بنابراین در جامعه ای که کارآفرینان آن از ارزش و منزلت اجتماعی بالایی برخوردار باشند و ایجاد ارزش افزوده در فرایند اقتصاد و تولید مورد تایید و احترام ارزشهای فرهنگی رایج جامعه باشد، جهت گیری افراد به سمت فعالیت های کارآفرینانه افزایش خواهد یافت این جامعه افراد بیشتری دست به خلاقیت، نوآوری و كارآفرینی میزنند و افراد كارآفرین بیشتری موفق می شوند كه ایده های نوین خود را در جامعه محقق سازند.

اهمیت کار آفرینی از بعد اقتصادی

کارآفرینی از محور های اصلی رشد و توسعه است و از نظر برنامه ریزی توسعه اقتصادی دارای اهمیت است. از جمله مواردی که اهمیت کارآفرینی را از منظر اقتصادی پررنگ می کند عبارتند از:

1 – کارآفريني باعث ایجاد خلاقیت و نوآوری در کسب و کاراست و يکي از عوامل ايجاد تغيير و نوآوري در رويه هاي قديمي است. سبب ايجاد فرصتهاي تازه در بازار كار و راهكار موثري در ايجاد اشتغال مولد و پايدار در كشور است.

2- کارآفرینی باعث شناخت و ایجاد بازارهای جدید است. همچنین موجب پر شدن شکاف ها و خلاءهای بازار کار می شود. یعنی با توجه به دگرگونی های شرایط بازار کار و فراهم شدن فرصت های تازه، تصمیم های تازه ای گرفته می شود.

3- کارآفريني محرکي براي سرمايه گذاري محسوب مي شود وعامل تشویق و ترغیب سرمایه گذاران است. زیرا باعث افزايش سرمايه گذاري و به تبع آن افزايش سود و سرمايه سرمايه‌گذاران مي‌شود.

4- با توجه به تحولات و تغییرات سریع و شتابان جامعه و گذر از جامعه سنتی به جامعه اطلاعاتی و همچنین تغییر اقتصاد ملی به اقتصاد جهانی، کارآفرینی راهکار مناسبی جهت فراهم کردن امکان رشد و توسعه اقتصادی در جامعه می‌باشد.

5- کارآفرینی عامل انتقال تکنولوژی و فناوری است. امروزه کارآفرینی به شدت به بسترهای فناوری اطلاعات وابسته است و از آن بهره زیادی می‌گیرد. شاید اغراق نباشد اگر کارآفرینی مدرن بدون فناوری اطلاعات را امری غیرممکن بدانیم. از سوی دیگر توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات خود مرهون کارآفرینی است. اینترنت، تلفن‌همراه، محاسبات ‌بی‌سیم، نرم‌افزار و سخت‌افزار، هوش مصنوعی و … پدیده‌های این عصر هستند که خود مرهون کارآفرینی هستند. بی‌شک کارآفرینی سهم عمده و نقش ویژه‌ای در توسعه این فناوری‌ها داشته و دارد.

6- کارآفرینی عامل تعادل دراقتصاد پویا است و یکی از راهبردهای اساسی توسعه اقتصادی و پایدارهمه جوامع دارد زیرا دراقتصاد رقابتی و مبتنی بر بازار، دارای نقش کلیدی می باشد.

7- کارآفرینی عامل تحریک، ترکیب و مهیا کردن عوامل تولید است و عوامل و شرایط لازم را برای تولید کالا ها، محصولات و بازاریابی آنها فراهم می سازد.

8- کارآفريني در اکثريت قريب به اتفاق موارد منجر به ايجاد فرصت هاي شغلي جديد خواهد شد و موجب اشتغال می شود. کارآفرینی به هنگام بحران و ناتوانی بخش دولتی در ایجاد اشتغال می تواند باعث جلوگیری از پس روی اقتصادی شود.

9- کارآفرینی موجب گذار از رکود اقتصادی، جبران عقب ماندگی های اقتصادی و آسان شدن روند رشد و توسعه کشور می شود.

10- کارآفرینی باعث رقابت و تقويت و تكامل صنايع مشابه داخلي با يكديگر و سرانجام موجب بهبود و افزايش سطح كيفيت كالاها مي‌شود. همچنین زمينه رقابت صنايع داخلي با صنايع خارجي را فراهم مي‌آورد و منجر به افزايش صادرات و دريافت ارز براي كشور مي شود.

اهمیت کارآفرینی

11- کارافريني يکي ازعوامل بهبود کيفيت زندگي درجوامع مي باشد. افرادی که بوجود آورنده پروسه نوآوری در عرصه رقابتهای جهانی می باشند و با خلق ایده های نوین و شناسایی بازارهای جدید برای سرمایه گذاری منجر به ارتقای کیفیت زندگی افراد جامعه و رونق بخشیدن به ساختار اقتصادی کشور می شوند.

12- کارآفرینی باعث کاهش هزینه ها و جلوگیری از اتلاف منابع می شود. چالش های اقتصادی، کاهش ذخایر و منابع، افزایش فقر و بیکاری باعث شده تا توجه به کارآفرینی افزونتر شود و الگوی توسعه جوامع برمبنای کارآفرینی شکل گیرد.

13- كارآفريني سبب پيدايش محصولات، خدمات، روشها، سياستها، افكار و راهكارهاي نو براي حل مشكلات اقتصادی جامعه مي‌شود.

14- کارآفريني به عنوان يکي از فاکتورهاي توزيع مناسب درآمد در جوامع شناخته شده است و عامل توسعه اقتصادي، رفاه و تأمين اجتماعي جامعه است.

15- یکی از عواملی که در کنار کار و سرمایه به عنوان منبع رشد و توسعه اقتصادی مطرح است، وجود کارآفرینان با ویژگیهای پیش برنده ای مانند خلاقیت و نوآوری هستند که درشرايط سخت كنوني منابع لازم براي ايجاد رشد و توسعه در زمينه هاي توليد و منابع انساني فراهم كرده، اشتغال و كسب و كار جديد ايجاد كرده و با نوآوري صنعتي بر توسعه دامنه محصولات و خدمات بيفزايند.

در نتیجه

در دنياي درحال تحول امروز، كاميابي از آن جوامعی است كه بين منابع كمياب و قابليت هاي مديريتي و كارآفريني منابع انساني خود رابطه معني داري برقرار سازد. به عبارتي ديگر جامعه ای مي‌تواند در مسير توسعه، حركت روبه جلو و با شتابي داشته باشد كه با درک اهمیت کارآفرینی و ايجاد بسترهاي لازم، منابع انساني خود را به دانش و مهارت كارآفريني مولد تجهيز كند تا آنها با استفاده از اين توانمندي ارزشمند، ساير منابع جامعه را به سوي ايجاد ارزش وحصول رشد و توسعه، مديريت و هدايت كنند. گسترش روحیه کارآفرینی و تربیت و پرورش کارآفرینان در جامعه اثر مطلوبی بر رشد اقتصادی و اجتماعی دارد. چرا که کارآفرینان با استفاده صحیح از امکانات اقتصادی و خلق فرصتهای تجاری جدید موجب بهبود عملکرد بنگاه هایی تولیدی و خدماتی می شوند.