آشنایی با انواع کارآفرینی در ورزش


انواع متعددی از کارآفرینی در ورزش حادث می­ شوند که عبارت­ اند از: کارآفرینی جامعه­ محور، کارآفرینی شرکتی، کارآفرینی بومی، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی بین ­المللی، کارآفرینی اجتماعی، کارآفرینی فناوری، کارآفرینی زنان و کارآفرینی شهری.

اکنون هر یک از انواع مختلف کارآفرینی در ورزشی مورد بررسی قرار خواهد گرفت:

-کارآفرینی جامعه محور، فعالیت مشترک جامعه ای است که کارآفرین و سازمان را در بر می گرد و هر دو در پی یک هدف مشترک اند. در زمینه ورزش، کارآفرینی جامعه محور بین تیم های ورزشی، سازمان ها یا حامیان مالی ورزشکاران و سازمان های اجتماعی حادث می شود. سازمان های اجتماعی شامل مدارس، دانشگاه ها، سازمان های غیرانتفاعی و سازمان های دولتی می شوند. کارآفرینی در ورزش امری پویا است که بر اقتصاد و اجتماع از طریق جامعه اثر می گذارد. رویدادهای ورزشی و تیم ها، توسعه جامعه را از طریق تشویق به مشارکت در ورزش و فعالیت های مرتبط با ورزش- همچون گردشگری- ترغیب می کنند. شرکای تجاری تیم های ورزش با همراهی کسب و کارهای محلی و سازمان­های دولتی، استادیوم­های ورزشی را توسعه و رویدادهای ورزشی را ترویج می دهند.

همچنین، کارآفرینی جامعه محور، با ترغیب تمرکز بر موضوعات اجتماعی، همچون چاقی در دوران کودکی، شرکای سازمان های ورزشی را به همراه گروه های اجتماعی در انجام مسئولیت های انسان دوستانه و اجتماعی درگیر می کند. سازمان هایی در ورزش (همچون NBA) تمام امکاناتشان را بسیج کرده اند تا به عنوان سازمان های حامی که به جامعه کمک می کنند دیده شوند. (NBA) این مهم را از طریق جنبش «ما مراقب هستیم» به انجام رسانده است. این جنبش به منظور ترغیب افراد جوان به درگیرشدن با جوامع محلی از طریق انجمن های بسکتبال طراحی شده است. مؤسسات نیز در کارآفرینی جامعه محور- با ترغیب مشارکت در مسئولیت های اجتماعی- در حوزه ورزش درگیر می شوند. در کاندا، شرکت بل کانادا در شراکت با بنیاد ترو اسپورت در جوامع ورزشی همچون هاکی و فوتبال از طریق برنامه ابتکاری «ارتباط با جوامع» سرمایه­ گذاری کرده است.

-کارآفرینی شرکتی هنگامی رخ می دهد که مشاغل در امر نوآوری درگیر شوند. نوآوری در ورزش می تواند محصول محور یا فرآیند محور و گاه آمیخته ای از هر دو باشد. در ورزش هایی که همچنان مسیر رشد و توسعه را می پیمایند- مانند اسنوبورد- از سوی شرکت ها، نوآوری محصول محور بیشتر بروز یافته تا ورزش های در حال سکونی- همچون اسکی- که نوآوری فرایند محور بیشتری توسط شرکت­ها دارند. لذا، ترکیب مناسب محصول ورزشی، قیمت محصول، مکان عرضه و روش ترویجی و معرفی محصول به بازار منجر به موفقیت کسب و کار ورزشی می شود. نوآوری شرکت های دیگر در ورزش گاه با مسیرهای بازاریابی محصولات و فرآیندهای ورزشی مرتبط می شوند. در ورزش دانشگاهی شرکت ها محصولات شان را از طریق راه های نوآورانه ای تبلیغ می کنند تا بازار هدف جوانان را تسخیر کنند. علاوه بر این، رویدادهای اجتماعی بسیاری در موقعیت های ورزشی، شرکت ها را در به کار بردن فنون بازاریابی درگیر می کند. این فنون نوین بازاریابی می تواند حمایت مالی شرکتی را از یک تیم ورزشی شامل شود که به شرکت اجازه می دهد ارتباط ورزشی با رسانه، دسترسی به مطبوعات و پوشش اخبار را به عهده گیرد. در ورزش های حرفه ای همچون هاکی روی یخ کارآفرینی شرکتی از طریق فعالیت ­های مخاطره آمیزی همچون برآورد سرمایه بازار، سابقه عملیاتی، رقابت، تجزیه و اعتبارپذیری، که بازاریابان در آن دخیل می­ شوند، رخ می دهد.

-کارآفرینی نژادی در ورزش یکی از مهم ترین عوامل تحریک تغییرات اجتماعی است. کارآفرینی نژادی یا مهاجرتی زمانی رخ می دهد که افراد از ملیت های خاصی در تغییر و نوآوری این روند درگیر هستند. ورزش مسیری را فراهم می آورد که گروه های بومی بتوانند در حرفه انتخابی شان به دلیل پایگاه اجتماعی ای که دارند بدون محدودیت تبعیضی برتری یابند. مشهورترین مثال برای کارآفرینی نژادی در سال ۱۹۴۷ میلادی به وقوع پیوسته، هنگامی که جکی رابینسون اولین فرد آفریقایی- آمریکایی بود که در لیگ اصلی بیسبال بازی کرد. کارآفرینان همواره بهترین بازیکنان را در ورزش ها- همچون بیسبال و بسکتبال- صرف نظر از نژادشان و به منظور دستیابی به عالی ترین نتایج رقابتی، به کار گرفته اند. کشورهای سراسر دنیا نیز بر نژاد، به منظور ترویج ورزش، تمرکز می کنند. در کشور انگلستان، اسپورت انگلند با کمک کمیسیون برابری نژادی، برای ایجاد عدالت ورزشی، همکاری کرده است. هدف عدالت ورزشی به­ کاربردن کارآفرینی نژادی در شاخه ورزش است تا تمام اقلیت­های نژادی بتوانند در ورزش شرکت کنند.

-کارآفرینی سازمانی زمانی رخ می دهد که نهادها در پی طرح های تغییر سازمانی باشند. در ورزش تعداد بسیاری از نهادها- به ویژه در ورزش حرفه ای- وجود دارند که مسیر سازمان های ساختاریافته را تغییر داده اند. نمونه هایی از نهادهایی که در این نوع کارآفرینی دخیل اند عبارت اند از: کمیته بین المللی المپیک (IOC) و فدراسیون جهانی فوتبال (FIFA). در اتحادیه اروپا، واحد اختصاصی بوسمن نقش ابزاری را بازی می کند که تمام نهادهای ورزشی اتحادیه اروپا را از اعمال سهمیه بندی ملیتی در لیگ های ورزشی بر حذر می دارد. در لیگ حرفه ای بیسبال ایالات متحده، کارآفرینان سازمانی نواوری هایی را بنا نهاده اند و دیگران را بر آن داشته اند تا این نوآوری ها را نیز اتخاذ کنند. برخی از این نوآوری ها شامل خرید و فروش بازیکنان و معرفی بازیکنان آزاد در ورزش های حرفه ای می شود. همچنین نهادهای ورزشی- علی الخصوص کمیته بین المللی المپیک- قدرت بسیاری در اعمال چگونگی مسیر کسب و کارهای ورزشی دارند، از این رو برای آن ها به روز باقی ماندن در توسعه ­های اخیر حوزه ورزش مهم است. یکی از راه هایی که آن ها این مهم را انجام می دهند معرفی ورزش های جدیدی همچون والیبال ساحلی و تکنواندو در المپیک ها است.

-کارآفرینی بین المللی زمانی رخ می دهد که سازمان ها در بازارهای بین المللی جدید بسط یابند. کارآفرینی بین المللی در حوزه ورزش در بسیاری از ورش های بین المللی با بهره برداری از بازارهای خارجی جدید مشهود است. انجمن ملی بسکتبال ایالات متحده (NBA) و لیگ حرفه ای بیسبال همین کشور به منظور یافتن بازارهای جدید در کشور چین حضور یافته اند. در ایالات متحده با تکیه بر لیگ های ورزش های حرفه ای و برای جذب و اثرگذاری بر عرصه وسیع تری از مخاطبان جهانی، بر تجاری سازی و حرفه ای سازی تیم های ورزشی تأکید روزافزونی شده است. کارآفرینی بین المللی در ورزش همچنین در سطح فردی نیز رخ می دهد. برخی ورزشکاران همچون دیوید بکهام، با تقویت جهانی سازی گونه های مختلف ورزش، همانند فوتبال، نقش کارآفرینانه داشته اند. سایر لیگ های حرفه ای ورزشی با به خدمت گرفتن بازیکنان بین المللی و تمرکز بر هواداران بین المللی، جهانی شده اند. NBA بازی های پیش از فصل خود را در چین و اروپا برگزار کرده است تا مردم را به دیدن بسکتبال ترغیب و تشویق کند.

-کارآفرینی اجتماعی زمانی رخ می دهد که اهداف غیرانتفاعی یا غیرخصوصی در اشتراک با ایده های شغلی باشند. کارآفرینی اجتماعی در ورزش تغییر را در حضور مسایل اجتماعی تقویت می کند. رویدادهای ورزشی و بازاریابی که به دنبال این رویدادها می ایند به منظور نشان­دادن موضوعات اجتماعی استفاده است. نهضت روبان صورتی- که شرکت ریباک برای حمایت از آگاهی بخش سرطان سینه اسپانسر آن است- نمونه ای از کارآفرینی اجتماعی در ورزش است. افراد و سازمان ها به واسطه همکاری با جامعه در یک منش و رفتار مثبت از طریق تلاش ها و مجاهدت های نوع دوستانه ورزشی یا سازمان های خیریه ورزشی، با کارآفرینی اجتماعی درگیر می شوند. سازمان هایی همچون یونیسف کارآفرینی را در کشورهایی مانند اوگاندا با اعمال برنامه های اجتماعی تقویت کرده است. این سازمان کشورها را برای بازسازی جوامع از طریق ورزش تشویق کرده است.

-کارآفرینی فناوری محور، هنگامی واقع می شود که نوآوری در فناوری رخ دهد. پیشرفت در تکنولوژی بیش از یک دهه قبل همچون استفاده از اینترنت و رادیوهای اینترنتی مسیری را ابداع کرد که افراد در ورزش شرکت کنند. سایت های ورزش های فانتزی و شرط بندی های ورزشی- اینترنتی، فرصت های جدید را برای ورزش به همراه حمایت مالی و ایجاد فرصت های تجاری خلق کرده اند. NHL با حمایت مالی از تکنولوژی گلوپوک- که باعث می شود بینندگان تلویزیونی راحت تر بازی ها را مشاهده کنند- نقش کارآفرینانه داشته است. یکی دیگر از پیشرفت های تکنولوژی که در ورزش کارآفرین بوده عبارت است از پیشرفت در زمینه ضبط دیجیتالی که اجازه می دهد بینندگان بازی های ورزشی را از زوایای مختلف ببینند. قضاوت و داوری نیز از طریق تکنولوژی های ضبط دیجیتال آسان تر شده است، به طوری که امکان ارزیابی های پس از اجرا را فراهم می سازد.

-کارآفرینی زنان هنگامی رخ می دهد که زنان در نوآوری مشاغل درگیر شوند. برای مثال در ایالات متحده و در زمینه ورزش، کارآفرینی بانوان با عنوان LX، با ترغیب نوآوری های و ابتکارات، در ورزش هایی که توسط زنان انجام می گیرد تقویت شده است. کارآفرینی زنان در جنبش های مدیریت ورزشی متعددی مشهود است که بر جمعیت زنان به عنوان راهی برای تسخیر بخش های جدید بازار تمرکز کرده اند. کارخانه ها و شرکت های البسه ورزشی همچون NIKE و Ander Armour در حال حاضر برای البسه ویژه بانوان بازاریابی می کنند. اشکال جدید ورزش همچون فانتزی اسپورت، توسط بانوانی که خواهند در ورزش حضور داشته باشند، هدایت می شود. در رقابت های اتومبیل رانی NASCAR بازار هدف زنان اهمیت بسیاری برای سازمان­ ها یافته است تا داده­ های آماری بیشتری را که می توانند در بازی های مجازی NASCAR استفاده کنند، مورد تحلیل قرار دهند. ابتکار دیگری که در کارآفرینی و توسط زنان به راه افتاد آهیلدا است، یک شرکت خصوصی استرالیایی که لباس های Burkini را برای زنان مسلمان طراحی کرده است تا به عنوان لباس شنا استفاده کنند.

-در خصوص کارآفرینی شهری، امروزه برخی محققان بر این باورند که میزبانی رویدادهای بزرگ ورزشی از قبیل المپیک ها باعث بهبود زیرساخت های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی جامعه می شود که در صورت حمایت مسئولان کشوری، این امر زمینه ­ساز اتخاذ رویکردهای مناسبی در جهت افزایش کارآفرینی شهری می گردد. رویدادهای بزرگ ورزشی- در مقیاس وسیع- باعث افزایش بودجه عمومی در جهت ساخت تجهزات، امکانات و زیرساخت های شهر گردیده و استراتژی­ های توسعه را در درازمدت بهبود می بخشد و در کوتاه مدت نیز باعث افزایش سودآوری شرکت ها می گردد.