30 اصطلاح مهم کارآفرینی و استارتاپی که باید بدانید!


برای ورود به هر دنیایی نیاز داریم با ادبیات اولیه آن مکان آشنا شده تا دچار سوتفاهم نشویم. فضای استارتاپ و کارآفرینی هم شرایط مشابهی دارد که باید زبان آن را بلد باشیم. اصطلاحات کارآفرینی و استارتاپی متعددی وجود دارد که من در اینجا به 30 مورد از مهمترین موارد آن اشاره کردم. توصیه می کنم با این اصطلاحات آشنا شوید تا یادگیری بهتری در این زمینه داشته باشید.

Prototype

نمونه اولیه

نمونه اولیه هر وسیله، نرم‌افزار، محصول، کالا یا خدمات است.

Referral

توصیه

اگر مشتریان شما بدانند دوستانشان هم از محصول شما استفاده می‌کنند، رغبت بیشتری به آن پیدا می‌کنند. رساندن مشتریان به مرحله توصیه نشان می‌دهد که نه تنها آن‌ها محصول شما را دوست دارند، بلکه فکر می‌کنند که دوستانشان نیز می‌توانند از این ارزش بهره‌مند شوند.

Retention

نگهداری

به معنی حفظ و نگهداری مشتری و یکی از دشوارترین مراحل است؛ تمامی هدف بازگشت این است که قادر باشید مشتری خود را راضی نگه دارید و تمرکز شما بر این باشد که مشتری شما مرتبا به سمت شما بازگردد.

Return on Investment (ROI)

نرخ بازگشت سرمایه‌گذاری

سود حاصل از هر سرمایه‌گذاری در کسب‌و‌کار است. این شاخص به صورت درصدی محاسبه و بیان می‌شود و برای تحلیل سرمایه‌گذاری‌ها و تصمیم گیری‌های بعدی در کسب‌و‌کار مورد استفاده قرار می گیرد.

Revenue

درآمد

مجموع پولی است که به ازای فروش محصول یا خدمات از مشتری دریافت می‌شود.

Revenue Stream

جریان درآمد

مدل در‌آمدی بخشی از یک مدل کسب‌و‌کار است که به گونه‌ای، نحوه‌ی درآمدزایی (اخذ پول، یا به عبارتی کسب ارزش از مشتری) را بیان می‌کند. به‌عبارتی مدل درآمدی، در زیر مجموعه‌ی مدل کسب‌و‌کار قرار می‌گیرد و بخشی از آن می‌باشد.

Scalable

مقیاس پذیر

کسب‌و‌کاری که قابلیت رشد زیاد و توسعه داشته باشد.

Search Engine Optimization (SEO)

بهینه‌سازی موتور جستجو

یک روند مناسب برای بهبود دید یک وب سایت یا یک صفحه وب در نتایج یک موتور جستجو است. معمولا وب سایت‌هایی که بالاترین مکان و بیشترین تکرار در صفحه نتایج جستجو را دارند، بازدیدکننده بیشتری از طریق موتورهای جستجو بدست می‌آوردند.

Seed Fund

سرمایه اولیه

سرمایه کمی که در ابتدای کار دریافت می‌کنید تا ثابت کنید که ایده شما کار می‌کند و قابل توسعه و گسترش پذیری است.

Series A, B, C

مراحل A و B و C

مراحل مختلف جذب سرمایه در حالتی که استارتاپ از مرحله اولیه رد شده باشد و رشد مناسبی داشته باشد.

Served Addressable Market (SAM)

کل بازار مرتبط با محصول

بخشی از TAM است که برای محصول یا سرویس، مورد هدف قرار می‌گیرد. مقدار SAM نشان‌دهنده میزانی از TAM است که به کار شما مربوط است. می‌توان از SAM به عنوان یک پل بین تعداد کاربران موجود و تعداد کاربران استفاده کننده از محصول یا سرویس شما بهره گرفت.

Serviceable Obtainable Market (SOM)

کل بازار قابل استحصال

کسری از SAM که واقعا می‌توان به دست آورد. این بخش بیشتر منحصر به سال‌های ابتدایی کسب‌و‌کار است. از SOM برای فهمیدن اینکه چه مقدار از بازار دست نخورده است استفاده می‌شود. این موضوع به تحلیل زیادی نیاز دارد و خوشبختانه سنجه‌های زیادی در دسترس هستند.

Software as a Service (SaaS)

نرم‌افزار به عنوان سرویس

نام روش نوینی در ارائه نرم‌افزار است که در آن شما نیازی به خرید، نصب و راه‌اندازی نرم‌افزار مورد نیازتان بر روی کامپیوتر خود ندارید و شرکت ارائه دهنده SaaS تمامی امکانات مورد نیاز شما را از طریق وب سایتی که بدین منظور طراحی شده است و در ازای دریافت هزینه‌ای مشخص به صورت ماهیانه یا سالیانه، در اختیار شما قرار می‌دهد. برنامه‌های کاربردی SaaS بر روی سرور ارائه دهنده SaaS اجرا می‌شوند.

Solution

راه حل

بیانگر این موضوع است که تا این جای کار، باید مسئله تشخیص داده شده باشد و بخش‌هایی از مشتریان با رویکرد پذیرندگان آغازین تکمیل شود.

Spin Off

شرکت زایشی

جداسازی یک واحد یا یک شرکت فرعی از یک شرکت مادر از طریق اهدای سهام آن. توزیع سهام صاحب اختیار شرکت تابع میان سهامداران شرکت اصلی. دارندگان سهام شرکت مادر متناسب با تعداد سهمی که از آن شرکت دارند می‌توانند سهام شرکت تفکیک شده را دریافت کنند.

Success Story

گزارش و شرح موفقیت

به نمونه عملی موفقیت یک شرکت گفته می‌شود. تجربه موفق یک شرکت که به نتایج موفقیت آمیز رسیده است.

Target Market

بازار هدف

گروهی از خریداران با نیازها یا خصوصیات مشترکی هستند که شرکت در پی پاسخگویی به نیازهای آنان و ارائه خدمت به آن‌هاست.

Term Sheet

برگه توافقات

همان برگه‌ای که تمام توافق‌های بین سرمایه پذیر (گیرنده تسهیلات) و سرمایه‌گذار در آن قید می‌شود. شرایطی که بین دو طرف در آن قید می‌شود قابل تغییر بوده و طبق شرایط و قوانین تغییر پذیر است. در اصل ترم شیت همان توصیف کننده کلیه شرایط اصلی و فرعی اعطا کننده تسهیلات و کلیه فرمالیته‌ها (تشریفات معاملات و سرمایه‌گذاری) است و ممکن است برای طرف مقابل تعهدآور یا غیر تعهدآور باشد.

Total Available Market (TAM)

کل بازار موجود

مفهوم کل نیاز بازار برای یک محصول یا سرویس است. مقدار TAM با رویکرد بالا به پایین محاسبه می‌شود. این متد برای این مورد استفاده قرار می‌گیرد که بفهمید چه تعداد کاربر در دنیا می‌توانند از یک محصول استفاده کنند.

Traction

کشش

عبارت است از داشتن تعداد قابل شمارش مشتریان یا کاربران تا به سرمایه‌گذاران بالقوه نشان دهد که کسب وکارشان به خوبی کار می‌کند.

Unfair Advantage

مزیت ناعادلانه

مزیت رقابتی به روش هایی اشاره دارد که یک شرکت می تواند کالاها یا خدمات را بهتر از رقبای خود ارائه دهد. این به یک شرکت اجازه می دهد تا به حاشیه های برتر دست یابد و برای شرکت و سهامدارانش ارزش ایجاد کند. مزیت رقابتی چیزی است که به راحتی قابل تکرار نیست و منحصر به یک شرکت یا تجارت است. این ارزش در داخل ایجاد می شود و چیزی است که کسب و کار را از رقبای خود متمایز می کند.

Unicorn

تک شاخ

شرکت‌هایی که بعد از سال ۲۰۰۳ ایجادشده‌اند و ارزش فعلی آن‌ها بیش از یک میلیارد دلار است، گفته می‌شود.

User Experience (UX)

تجربە کاربری

شامل رفتارها، نگرش‌ها و احساسات یک کاربر درباره استفاده از یک محصول، سامانه یا سرویس خاص است. تجربە کاربری جنبه‌های کاربردی، تجربه شده، اثرگذار به صورت عاطفی، معنادار و ارزشمند تعامل انسان و رایانه و مالکیت محصول را در بر می‌گیرد. علاوه بر این، برداشت یک فرد از جنبه‌های مختلف یک سامانه مانند سودمندی، کاربری آسان و کارایی نیز در گستره تجربە کاربری قرار می‌گیرد.

User Interface (UI)

واسط کاربر

یک میانجی بین انسان و ماشین است. واسط کاربر، بخش دیدنی و قابل لمس یک ابزار است که کاربر مستقیما با آن سر و کار دارد.

Valuation

ارزش‌گذاری

مرحله یا فرآیند تشخیص ارزش کل یک کسب وکار گفته می‌شود.

Value Proposition (VP)

ارزش پیشنهادی

توصیفگر مزایایی است که مشتریان می‌توانند از محصولات و خدماتتان انتظار داشته باشند؛ ازجمله مزایایی چون: تازگی، عملکرد، سفارشی‌سازی، انجام کامل کار، طراحی، برند، قیمت، کاهش هزینه، کاهش ریسک، قابلیت دسترسی و قابلیت استفاده.

Venture Capitalist (VC)

سرمایه‌گذار خطرپذیر

سازمان و یا شخصی که در کسب و کارهای جدید و پر مخاطره و ریسک پذیر، سرمایه‌گذاری می‌کند. اینگونه مراکز و افراد تمایل دارند سرمایه خود را در فعالیتی که ریسک آن متوسط به بالا است سرمایه‌گذاری کنند و با این امید که بازگشت سرمایه در سطح بالایی انجام می‌گیرد، این ریسک و مخاطره را می‌پذیرند.

Vesting

تخصیص سهام

در واقع در این دوره دارنده سهم، کنترل و مالکیت کامل برای یک دوره زمانی مشخص را نسبت به سهام خود را نخواهد داشت. در این شرط فرمولی تعیین می‌شود تا در صورتی که یکی از کارآفرینان پیش از پایان آن دوره قصد خروج از شرکت استارتاپی را داشته باشند، مشخص شود مالک چند درصد از سهام شرکت به صورت قطعی و نهایی شده است و چند درصد از آن را می‌بایست به سایر سهامداران به سبب آنکه زودتر از موعد مقرر از شرکت خارج شده است، منتقل نماید.

WordPress

وردپرس

ابزاری رایگان که می‌توانید با اضافه نمودن نرم‌افزارهایی به آن، محاورات و مکالمات، فایل‌های رسانه‌ای و آرایه‌ای از دیگر موارد را با سایرین به اشتراک بگذارید. از مزایای این ابزار راه‌اندازی آسان و عدم نیاز به کدگذاری است و اینکه شما یا هر عضوی از اعضای تیم می‌تواند برای ایجاد پست‌ها و انتشار آن‌ها اقدام کند و مطمئن می‌شوید که آن‌ها در همه رسانه‌های اجتماعی قرار گرفته اند.