برای ورود به هر دنیایی نیاز داریم با ادبیات اولیه آن مکان آشنا شده تا دچار سوتفاهم نشویم. فضای استارتاپ و کارآفرینی هم شرایط مشابهی دارد که باید زبان آن را بلد باشیم. اصطلاحات کارآفرینی و استارتاپی متعددی وجود دارد که من در اینجا به ۱۰۰ مورد از مهمترین موارد آن اشاره کردم. توصیه می کنم با این اصطلاحات آشنا شوید تا یادگیری بهتری در این زمینه داشته باشید.
A/B Test
تست A/BA/B Test
تست A/B
اصطلاحی در بازاریابی و کسبوکار هوشمند است که برای مقایسه یک آزمایش در دو حالت مختلف A و B به کار میرود. این تست یک روش بسیار عالی برای پیدا کردن بهترین استراتژی بازاریابی برای کسبوکار است.
Accelerator
شتابدهندهAccelerator
شتابدهنده
شرکتی است که از ابتدای کار یک استارتاپ، آن را تحت پوشش خود در میآورد. شتابدهندهها با سرمایهگذاری اولیه بر روی یک شرکت نوپا، درصدی از مالکیت آن را در اختیار گرفته و در مقابل به گردانندگان آن، آموزشهای لازم برای کسب موفقیت را خواهند داد.
Acquisition
جذب
به معنی فرآیند جذب کردن کاربران در جهت استفاده از محصول شما و یا وارد شدن به وب سایت شما از طریق هر کانال بازاریابی است. شاید بتوان گفت در فازهای ابتدایی یک استارتاپ، جذب مهم ترین مرحله به شمار می آید.
Activation
فعالسازی
تبدیل بازدیدکنندگان سایت شما به کاربران فعال است. ثبت نام افراد در سایت شما فقط اولین قدم میباشد، بسیاری از کاربران فقط یکبار حساب کاربری میسازند و دیگر باز نمیگردند. افرادی که فعال شدهاند، در سایت وارد شده و در حال استفاده از محصول شما هستند.
Agile
چابک
مجموعهای از ارزشها و اصولی که با به کار بستن آنها در محیط توسعە محصولات نرمافزاری، میتوان به نتایجی مانند محصولات کارآمد، مشتری خوشحال و نیروی کار با انگیزه دست یافت.
Analytics
تجزیه و تحلیل
یک اصطلاح وسیع که شامل انواع ابزارها، تکنیکها و فرآیندهای مورد استفاده برای استخراج اطلاعات مفید یا الگوهای معنیدار از دادهها میباشد.
Angel Investor
سرمایهگذار فرشته
اشخاصی هستند که با ورود خود به یک استارتاپ، به غیر از امید، تجربه، شبکه افراد و سرمایه میآورند. تفاوت آنها با سرمایهگذاران معمولی در ریسک پذیری بالا، نوع مشارکت آنها و میزان زمانی است که بر روی استارتاپ میگذارند.
Benchmark
محکزنی
فرآیندی است که جهت ارزیابی عملکرد یک شرکت به کار میرود. سرمایهگذاران نیاز دارند که بدانند آیا یک شرکت بر اساس معیارهای معینی، ورشکست میشود یا خیر؛ زیرا این موضوع ساختار برنامههای سرمایهگذاری را تعیین خواهد کرد.
Bootstrap
بوت استرپ
این فرآیند به عنوان راهاندازی یک کسبوکار خودکفا شناخته میشود. اساسا از این اصطلاح به عنوان آغاز یک کسبوکار بدون هیچ پول و سرمایه یا با استفاده از سرمایه اندک یاد میشود. استارتاپهای از این دست، شرکت خود را بدون کمک و دریافت وجه و سرمایه از شرکتهای بزرگ سرمایهگذاری خطر پذیر یا فرشتگان سرمایهگذار یا هر منبع خارجی دیگر توسعه و گسترش میدهند و با استفاده از سود آن استارتاپ و یا سرمایهگذاری در همان استارتاپ به حیات خود ادامه میدهند. بنابراین آنها نسبت به مخارجشان محتاط هستند و ممکن است در ابتدا خیلی سودآور نباشند.
Bounce Rate
نرخ دفع کاربر
برابر با درصد کاربرانی است که بعد از دیدن یک صفحه از سایت شما خارج میشوند و هرچه کمتر باشد یعنی صفحات سایت شما برای کاربران جذابتر است.
Brainstorm
طوفان فکری
یک روش برای برانگیختن خلاقیت در یک گروه است که برای تولید تعداد زیادی ایده در مورد یک مساله به کار میرود.
Break-Even Point
نقطه سر به سر
در ادبیات اقتصادی، نقطه سر به سر به معنی سر به سر شدن هزینه و درآمد است؛ یعنی زمانی که سود و زیان صفر است.
Burn Rate
نرخ مخارج
معمولا گویای جریان نقدی منفی است. یا به عبارتی جریان نقدی خرج شده در هر ماه را نشان میدهد.
Business Model Canvas
بوم مدل کسب وکار
ابزاری تک صفحهای بوم است که میتوان اجزای یک استارتاپ و یا کسب وکار را در ۹ بخش آن ترسیم کرد. بوم مدل کسب کار یک زبان مشترک برای ارتباط افراد و ترسیم افکار و جمعبندی نظرات میباشد.
Business Plan (BP)
طرح کسب و کار
سندی مکتوب و یک بیانیه نوشته شده است که جزئیات کسبوکار پیشنهادی شما را تجزیه و تحلیل میکند. این سند باید ضمن تشریح موقعیت کنونی، نیازها، انتظارات و نتایج پیش بینی شده را شرح دهد و کلیه جوانب آن را ارزیابی کند. برنامه کسبوکار شامل تمام فعالیتهای داخلی و خارجی برای راهاندازی یک کسبوکار جدید در یک دوره زمانی مشخص میباشد.
Business to Business (B2B)
تجارت بنگاه و بنگاه
بین دو شرکت و کمپانی بصورت عمده فروشی صورت می گیرد. یک معامله و ارتباط تجاری که در آن بنگاهها، شرکتها و کمپانیها در دو طرف این بازرگانی قرار دارند، خریدار و تامین کننده کالا یا خدمات.
Business to Consumer (B2C)
تجارت فروشنده و مصرف کننده
در یک طرف معامله، تولیدکننده (فروشنده محصول) و در طرف دیگر، خریدار (مصرفکننده نهایی) قرار دارد. موفقیت در این مدل، وابسته به تجربیاتی است که به مشتری ارائه میشود.
Business to Government (B2G)
تجارت بنگاه با دولت
مدلی از تجارت الکترونیک بین کمپانی و شرکت با یک نهاد و ارگان دولتی است.
Campaign
کمپین
عبارت است از تعدادی از فعالیتهای سازماندهی شده، همانند تبلیغات و سخنرانیهای عمومی که برای دستیابی به اهداف اجتماعی و یا تبلیغاتی طراحی شدهاند.
Chief Executive Officer (CEO)
مدیر عامل
معمولا عالی رتبهترین مسئول اداری (اجرایی) یا رئیس عهدهدار مدیریت تام یک شرکت سهامی، سازمان، یا بنگاه است که به هیئت مدیره گزارش میدهد.
Chief Marketing Officer (CMO)
مدیر ارشد بازاریابی
مسئولیت اجرایی فعالیتهای بازاریابی یک سازمان را بر عهده میگیرد و اغلب گزارشهای خود را به مدیر ارشد اجرایی و یا مدیر عملیات است. یک مدیر بازاریابی عموما نیز مدیر ارشد تاثیر نیز میباشد.او مسئولیت هم صدا کردن یک شرکت را نیز برعهده دارد.
Chief Technology Officer (CTO)
مدیر ارشد فنی
یک موقعیت اجرایی در سازمان و یا هر نهاد دیگری است که شغل و حرفه این فرد بر روی مسائل علمی و فنی موجود در سازمان متمرکز است.
Churn Rate
نرخ ریزش
درصدی از مشترکان یک سرویس است که اشتراک خود را بعد از یک دوره زمانی معین ادامه نمیدهند. برای گسترش مشتریان یک سازمان، نرخ رشد آن که توسط تعداد مشتریان جدید اندازه گرفته میشود، باید از نرخ ریزش بیشتر باشد.
Click Through Rate (CTR)
نرخ کلیک
یکی از معیارهای سنجش کمپینهای آنلاین است که نشان میدهد به ازای نمایش یک صفحه، آگهی یا ایمیل چه تعداد کلیک بر روی آن انجام شده است.
Co-Founder
هم بنیانگذار
شخصی است که با همراهی یک و یا دو نفر دیگر، کسبوکاری را راهاندازی کرده است. هر فردی که در ایجاد یک موجودیت مشارکت داشته باشد، هم بنیانگذار نامیده میشود.
Conversion Rate
نرخ تبدیل
نشاندهنده درصدی از بازدیدکنندگان وب سایت است که واقعا خرید (یا هدف دیگری) را انجام میدهند. نرخ تبدیل به عبارت ساده، توانایی شما در به دست آوردن مردم برای خرید چیزهایی از فروشگاه آنلاین شما است. همچنین میتواند به معنای تبدیل و ترغیب افرادی که از وب سایت یا فروشگاه اینترنتی شما بازدید میکنند به اقدامات دیگری که ممکن است منجر به فروشهای آینده شود.
Customer Acquisition Cost (CAC)
هزینه جذب مشتری
میزان هزینهای که برای بازاریابی، فروش و غیره لازم دارید تا از طریق آن یک کاربر به دست آورید.
Customer Relationship Management (CRM)
مدیریت ارتباط با مشتری
به معنای ایجاد، توسعه، حفظ و بهینهسازی روابط ارزشمند بلندمدت به صورت دوطرفه بین مشتریان و سازمانها است.
Early Adopters
پذیرندگان آغازین
اشخاص حقیقی یا حقوقی که پیش از دیگران از یک تکنولوژی یا محصول استفاده میکنند. آنها به شما بازخورد میدهند و کمک میکنند تا نقایص محصول را بهبود دهید، هزینه تحقیق و توسعه محصول را کاهش دهید نفوذ در بازار را افزایش دهید.
Early Majority
اکثریت پیشگام
بخشی از مشتریان هستند که پس از پذیرندگان آغازین میآیند. آنها به مزایای فناوری نو اعتماد دارند؛ ولی صبر میکنند تا پذیرندگان آغازین زودتر از آنها محصول یا خدمت را امتحان یا استفاده کنند.